Yo! Opera Festival 2007

De intimiteit was het centrale gegeven van de vierde editie van het Yo! Opera Festival dat plaatsvond van 31 oktober tot en met 4 november 2007. Onder het motto 'Ik zing alleen voor jou!' lag de focus op de kleinschaligheid en het persoonlijke contact. De van de opera bekende grote gebaren, zware thema's en enorme decors maakten plaats voor de kleinschaligheid en het persoonlijk contact. Vriendschap, liefde, verbinding, solidariteit: eenvoudig herkenbare thema's die in voorstellingen met menselijke proporties werden gegoten. Een vocale, creatieve dialoog (tevens de titel van het tegelijkertijd plaatsvindende symposium) tussen zangers en publiek stond centraal in deze editie. Doelgroepen van het festival waren kinderen en jongeren.

De Operaflat werd voor de tweede maal gerealiseerd in het appartementengebouw aan de Faustdreef in de Utrechtse wijk Overvecht, nu gemaakt door louter studenten uit het kunstvakonderwijs. Op de zaterdagmiddag trok het project meer dan 500 bezoekers die keken en luisterden naar het werk dat jonge compositie- en zangstudenten speciaal voor deze beperkte ruimtes -de deuropeningen van de appartementen- hadden gemaakt. In de wijk Kanaleneiland namen scholieren van het Delta College je letterlijk aan de hand mee door een voorstelling van het Engelse operagezelschap Glyndebourne die te gast waren in hun school en daar de voorstelling Wild Dreams realiseerden. Ook in dit festival ontbrak de samenwerking tussen het Oosterlicht College en VocaalLAB niet. Met wederom 25 jonge, getalenteerde leerlingen realiseerde artistiek leider Romain Bischoff de voorstelling Alive and Kicking, treffend geplaatst in een voormalige, industrieel aandoende scheepswerf in Nieuwegein.

De bijzondere locatie van Kasteel de Haar in Haarzuilens was het natuurlijke décor van het beeldende Stom Paard van Walpurgis uit Vlaanderen. Vertaald uit het Russisch en schitterend geregisseerd in een intieme setting door Judith Vindevogel was dit één van de pareltjes uit het festivalprogramma. De onmiskenbaar poëtische signatuur van het Belgische theater kon je ook aantreffen in Het meisje de jongen en de rivier van Muziektheater Transparant. Humor en virtuoze zang in combinatie met nieuwe, deels elektronische muziek van Wolfgang Mitterer was er in het sprookje Het dappere snijdertje van het Oostenrijkse gezelschap Wiener Taschenoper, een voorstelling die internationale prijzen won. De Nederlandse invalshoek kwam met name van twee fantastische gezelschappen uit de rijke ensemblecultuur van ons land. Ensemble Ziggurat speelde Babylon van Theo Loevendie met daarin oosterse muziek en briljante tapdans. Het jonge Wervelwind Ensemble speelde Jimmy, een opera over verliefd zijn naar een boek van Edward van de Vendel in een regie van Marcel Sijm.

Het Operanest bood onderdak aan een diversiteit aan opera-achtige voorstellingen en performances. Just for one day van componist Thomas Myrmel en choreograaf Inari Salmivaara combineerde zang met dans, componist Tian Rotteveel presenteerde een indringende fysieke stemperformance naast materiaal uit de werkplaatsprojecten van Yo! Opera. In Theater Kikker werd De Zingende Stad gelanceerd: een prikkelend project op het snijvlak van nieuwe locative media en zingen.